Čo je zdravý životný štýl alebo 20 tipov ako žiť zdravšie

Kategórie
 
 
 
 
 

Čo je zdravý životný štýl alebo 20 tipov ako žiť zdravšie

7. apríla v roku 1948 vznikla Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) a o dva roky bol tento deň vyhlásený za Svetový deň zdravia. A my si ho chceme s vami aj týmto článkom pripomenúť a možno aj inšpirovať k tomu, aby ste začali žiť zdravšie. Skúste si zadať slovné spojenie „zdravý životný štýl“ do googlu a zistíte, že za 29 sekúnd tu máte 2 940 000 odkazov!? Nuž, tento pojem sa v poslednom desaťročí stal fenoménom, o tom niet pochýb. Mnohí o tom hovoria, píšu; iní sa tak snažia aj žiť. Ale viete, čo zdravý životný štýl je v skutočnosti?

A ako docieliť to, aby sme ho prijali „za svoj“ a stal sa bežnou súčasťou aj nás a našich rodín? Veď kto by nechcel byť zdravý? Zdravie je ovplyvnené našim životným štýlom až z 80 percent. Tých zvyšných 20 percent pripadá na dedičnosť, zdravotnú starostlivosť, resp. ostatné vplyvy, ktoré tak ľahko zmeniť nevieme. Životný štýl, a najmä ten zdravý je v našich rukách!

Životný štýl je súhrn toho, ako človek žije. O zdravom životnom štýle môžeme hovoriť vtedy, keď si pravidelne doprajeme to, čo nám prospieva (napr. 8-hodinový spánok, pohyb na čerstvom vzduchu) a naopak – vylúčime to, čo nášmu organizmu škodí (fajčenie, alkohol, stres). Ale poďme sa na to pozrieť pekne postupne.

 

20 tipov ako žiť zdravšie

  1. Jedzte zdravo – jedzte výživné jedlá, veľa surovej i tepelne upravovanej zeleniny a ovocia (aspoň 500 g denne), kvalitné tuky v podobe orechov a semiačok, hodnotné bielkoviny a sacharidy rastlinného pôvodu v správnom pomere. Do jedálnych lístkov pridajte kvalitné obilniny a strukoviny, tie sú základom.* Mäso jedzte s mierou, preferujte biele pred červeným (a z domácich chovov). Údeniny je ideálne vylúčiť úplne alebo konzumovať len minimálne. Naopak, na vašom stole by nemali chýbať ryby – aspoň 2-3x týždenne. Obmedzte biele pečivo, nahraďte ho celozrným. Jedzte aj mliečne výrobky, vhodné sú s probiotickými kultúrami a nižším obsahom tuku. Sladkosti a biely cukor by ste mali vylúčiť úplne alebo jesť len príležitostne.
  2. Zvýšte pitný režim – pite viac čistej vody a bylinkových čajov. Pitný režim občas doplňte o nesýtené pramenité vody a minerálne vody. Dbajte na to, aby ste denne prijali aspoň 2 l tekutín (v lete a pri športe viac), väčšinu z nich do 17.00 hod.
  3. Ak máte nadváhu, schudnite. Kombináciou vyváženej stravy a dostatku pravidelného pohybu to určite pôjde. Nezabúdajte na motiváciu a najmä trpezlivosť. Ak ste sa k nadváhe „dopracovali“ po niekoľkých rokoch nezdravého životného štýlu, výsledky nemôžete očakávať ihneď. Staňte sa súčasťou komunity, podporujte sa navzájom. Skúste sa nakopnúť aj vysokohodnotným bielkovinovým mixom, ktorý vám zaženie chuť na sladké a podporí aj detoxikáciu. Napr. https://www.tiandekozmetika.sk/zdrava-vyziva/jahodovy-proteinovy-koktail-mix-sa-sladidlom/
  4. Hýbte sa, cvičte – ideálne denne, minimálne však 4x týždenne. Fitness odborníci tvrdia, že 2 hodiny týždenne je potrebné venovať sa aeróbnemu cvičeniu a 2 hodiny týždenne anaeróbnemu, čo je v praxi napr. 2x skupinové cvičenie alebo beh a 2x posilňovňa s trénerom. Ak sa vám to zdá príliš veľa alebo ste doteraz vôbec necvičili, začnite prechádzkami a postupne pridávajte náročnejšie cvičenie. Vytvorte si z pohybu nevyhnutnosť!
  5. Trávte čas v prírode, na čerstvom vzduchu. Vyhýbajte sa škodlivinám v ovzduší. Vedeli ste, že smog sa neudrží v nadmorskej výške 800 m a viac?
  6. Spite pravidelne min. 7 (ideálne až 8) hodín denne. Zvyknite si chodiť spať pred polnocou, pred spaním nepoužívajte mobil, notebook, TV... Radšej si dajte upokojujúci kúpeľ. Doprajte si kvalitnú posteľ, matrac, antialergické obliečky. To všetko môže prispieť k vášmu kvalitnejšiemu spánku.
  7. Nefajčite – zásada č. 1. Fajčenie je najrizikovejším faktorom, ktorý poškodzuje zdravie! Neexistuje žiadny iný faktor, ktorý by viac zvyšoval riziko srdcovo-cievnych ochorení a rakoviny. Vplyv fajčenia na zvýšenie rizika ochorení je taký silný, že ho môžete ostatnými faktormi len znížiť, ale nikdy nie úplne kompenzovať.
  8. Nepite alkohol, resp. obmedzte ho na minimum. Ak si chcete dopriať pohárik, zvoľte značkové suché čerené víno. Ale naozaj len občas. :)
  9. Pravidelne detoxikujte, doprajte si kvalitné doplnky zdravej výživy – min. 2x ročne (jar a jeseň) by sme mali podstúpiť očistnú kúru. Či už zvolíte ovocnú kúru, zeleninovú kúru, dáte si hladovku, prestanete jesť večer alebo si pomôžete doplnkom zdravej výživy, je to na vás. Za úvahu stojí aj pomoc v podobe detoxikačných náplastí. Tie, s ktorými máme vynikajúce skúsenosti, zlepšujú prekrvenie pokožky, odstraňujú toxíny z tela, pomáhajú zmierniť únavu a svalové napätie a navyše prispievajú k zlepšeniu spánku: https://www.tiandekozmetika.sk/naplaste-a-gely/detoxikacna-naplast-na-nohy/
  10.  Neprejedajte sa, vyhýbajte sa „fast foodom“, polotovarom a sýteným nápojom. Obsahujú obrovské množstvo prázdnych kalórií, nezdravých aditív, „Ečok“, nehovoriac o nekvalitných tukoch a sacharidoch. A to určite nepotrebujete!
  11. Odbúravajte stres a začnite ho zvládať efektívne. Nájdite si ten „svoj“ spôsob ako to urobiť. Cvičte jogu, meditujte, prestaňte pozerať TV s množstvom negatívnych správ, viac spite, popracujte na svojom time-manažmente, rozlúčte sa s vecami/vzťahmi, ktoré nefungujú a ono to pôjde. Krok za krokom.
  12. Pravidelne si doprajte si kvalitnú masáž, saunu – postarajte sa o svoju pokožku. Pred masážou/saunou sa odporúča pokožku prečistiť pílingom alebo telovou soľou. Nám sa osvedčila táto soľ: https://www.tiandekozmetika.sk/telove-soli/telova-sol-horuci-zazvor/
  13. Pestujte zdravé vzťahy – k sebe samému, s partnerom, v rodine, priateľmi. Tešte sa z chvíľ strávených vo svojej rodine, vytvorte si vlastné „tradície“ či rituály.
  14. Myslite pozitívne - Myšlienky majú obrovskú moc. Naše vlastné myšlienky sú zodpovedné za náš život. Nezabúdajte myslieť pozitívne každý deň! Myslieť pozitívne je niekedy umenie, ale aj to sa dá naučiť. Začnite ráno – nastavte sa na pozitívny deň, pozitívne zážitky a milé stretnutia s ľuďmi.
  15. Robte veci, ktoré vám robia radosť – venujte sa nejakému hobby, začnite chodiť na kurz keramiky alebo sa staňte súčasťou turistického zväzu. Je tak veľa spôsobov, ako si urobiť radosť (a nemusí to byť práve tabuľka čokolády)! :)
  16. Buďte aktívni v akomkoľvek veku – cestujte, spoznávajte, učte sa nové veci, riešte nové situácie. Je jedno, či máte 30 alebo 60 rokov – aktívny prístup k životu môžete mať celý život.
  17. Starajte sa o svoju chrbticu aj kĺby – doprajte si kvalitné topánky, stoličku, premýšľajte nad tým, ako sedíte, ako dýchate. Vyskúšajte „tekutú náplasť“ na kĺby https://www.tiandekozmetika.sk/naplaste-a-gely/telovy-krem-tekuta-naplast/ alebo náplaste z prírodných aromaterapeutických olejov, ktoré pomôžu odstrániť bolesť rôzneho druhu: https://www.tiandekozmetika.sk/naplaste-a-gely/fytonaplast-wutong/ 
  18. Chodievajte pravidelne na preventívne prehliadky. Všeobecný lekár, zubár, gynekológia... lepšie je chorobám predchádzať ako ich liečiť!
  19. Nájdite si prácu, ktorú budete milovať. Takú, kedy sa každé ráno budete tešiť na nový pracovný deň, na kolegov, na to, čo vytvoríte, koľkým ľuďom pomôžete, čo po sebe zanecháte. Motivácia môže byť u každého iná, ale základom je pracovať v oblasti, ktorá je vášmu srdcu blízka.
  20. Buďte vďační za to, čo máte!



Kde začať? Skúste si vybrať to, čo vás oslovilo najviac a začnite práve tým. Napríklad, že z jedálneho lístka vyradíte fast food a sladené bublinkové vody. Postupne pridávajte ďalšie a ďalšie body – napr. objednajte sa na preventívnu prehliadku, večer choďte skôr spať. Neprestávajte a aj keď sa niekedy „pošmyknete“ a nie všetko sa vždy podarí, buďte na seba dobrí. Ďalší deň začnite opäť. A predstavujte si a prípadne si pomôžte aj svojou vlastnou „nástenkou splnených cieľov“.

Ako sa zdravý životný štýl prejaví na vašom zdraví? Ako teraz vyzerá vaše „ZDRAVÉ JA“?

  • Máte primeranú hmotnosť
  • Vyzeráte zdravo a krásne – máte zdravú pleť, vlasy, nechty
  • Ste v dobre telesnej kondícii
  • Ste v plnej sile, výkonní
  • Ráno sa vám dobre vstáva a večer ľahko zaspávate
  • Ste psychicky odolní – hravo zvládate prácu, rodinu aj domácnosť
  • Ste „v pohode“ a v dobrej nálade
  • Máte normály krvný tlak
  • Máte nízku hladinu cholesterolu
  • Máte dobre vybudovanú imunitu a ste odolní voči bežných chorobám
  • Nebývate často chorí
  • Užívate si život, radujete sa z každého dňa

No čo poviete? Oplatí sa žiť zdravo? 
 

* tip na chutný šalát s použitím strukovín:
Šalát Cicero

Čo potrebujete?

Postup:
Rucolu umyjeme a vysypeme do väčšej nádoby na šalát. Prikryjeme cícerom bez vody. Nakrájame sušené paradajky. Polejeme olivovým olejom, citrónovou šťavou, osolíme, okoreníme a ochutíme medom. Premiešame a na záver pridáme na hrubo nastrúhaný syr.
Ideálny na večeru. Radi ho majú muži, deti, ženy. Je to úžasné prepojenie chutí, oku lahodiaci. Ochutnajte ho aj vy!

P.S.: Fotografie Cicero šalátu nájdete aj na našom facebooku: https://www.facebook.com/tiandekozmetika.sk/
 
Zdroj informácií: Ústav preventívneho lekárstva, Lekárska fakulta Masarykovej univerzity v Brne 
Zdroj fotografií: www.pixabay.com 

Autorka článku: Mgr. Katarína Lehotská Mikuláková

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia